Er kollektiv tilbudet i Norge bra?

()

Kollektivtilbudet i Oslo og byene rundt er godt utbygget i sentrum, men varierer betydelig i kvalitet og tilgjengelighet jo lenger ut du kommer. Her er en oppsummering:


🚉 Kollektivtilbudet i Oslo sentrum

  • Ruter driver T-bane, trikk, buss og ferger – alt med felles billettsystem.
  • T-banen dekker hele byen og går hyppig, med avganger hvert 5.–10. minutt i rushtid.
  • Trikk og buss dekker de fleste bydeler, og det finnes egne nattbusser og båtforbindelser.
  • Oslo Pass gir gratis reise i hele sone 1 og deler av sone 2–4.

🏘️ Tilbudet i byene rundt Oslo

Ifølge en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) og NAF:

OmrådeAndel med godt kollektivtilbudKommentar
Oslo sentrum88 %Meget godt tilbud til sentrum
JessheimLavereFærre avganger og lengre reisetid enn bil
MossModeratTogtilbud finnes, men bussruter er begrenset
DrammenRelativt godtHyppige togavganger, men bussnett er mindre robust

Rapporten viser at 49 % av innbyggerne i og rundt de største byene ikke har et godt nok kollektivtilbud – særlig i utkanten.


⚠️ Utfordringer

  • Færre avganger og flere bytter gjør kollektiv mindre konkurransedyktig enn bil.
  • Reisetiden med kollektiv har økt, mens bilreisetiden har gått ned i mange områder.
  • Bompengepolitikken har ikke alltid blitt fulgt opp med bedre kollektivtilbud.

.

.

Ja, det finnes statistikk og rapporter som viser forsinkelser og innstillinger i kollektivtrafikken i Oslo og omegn – men datakvaliteten har vært varierende. Her er det viktigste:


📊 Hva sier statistikken?

🚉 Fra Oslo kommunes statistikkbank

  • Antall vognkilometer (total kjørelengde for kollektivtrafikken) har økt med 80 % siden 2007.
  • Passasjerantallet har økt med 65 % fra 2007 til 2024.
  • Men: Det er ingen offentlig publisert statistikk som viser nøyaktig antall forsinkelser eller innstillinger per linje.

🧪 Fra Kollektivtrafikkforeningen og TØI

  • Et nytt prosjekt startet i 2024 for å forbedre nasjonale nøkkeltall for kollektivtrafikken.
  • Målet er å få bedre oversikt over:
    • Forsinkelser
    • Innstillinger
    • Pålitelige avgangstider
  • Rapporten «Status for kollektivtrafikken i Norge» skal publiseres årlig fra 2025.

⚠️ Hva vet vi om forsinkelser?

  • Ruter har tidligere rapportert at:
    • Trikk og buss er mest utsatt for forsinkelser, særlig i sentrum og ved veiarbeid.
    • T-banen har høy punktlighet, men kan rammes av tekniske feil og signalproblemer.
  • Tog fra Moss, Jessheim og Drammen har hyppige forsinkelser ved signalfeil, sporarbeid og vær.

.

.

Her er en oversikt over hvilke kollektivlinjer og områder i Oslo og omegn som er mest utsatt for forsinkelser og innstillinger, samt tiltak som er i gang for å forbedre situasjonen:


🚨 Mest utsatte kollektivlinjer og områder

🚌 Busslinjer med hyppige forsinkelser

Ifølge NRK og TU er følgende linjer ofte rammet:

LinjeOmrådeProblemårsak
62ØstensjøSnø, glatt føre, dårlig brøyting
64NordstrandVær og kjøreforhold
65MortensrudManglende mannskap og materiell
100SlemmestadOmkjøring grunnet dårlig brøyting
110RøykenVær og veiforhold

Trikkelinje 11 har også vært rammet av vognmangel, med buss for trikk mellom Kjelsås og Majorstua.


🛠️ Tiltak for å redusere forsinkelser

Ifølge Oslo kommune og Ruter:

1. Kollektivfelt og krysstilpasninger

  • Nye kollektivfelt på Rolf Wickstrøms vei og Frognerveien.
  • Ombygging av kryss ved Schweigaards gate og Dag Hammarskjölds vei.

2. Signalregulering og forkjørsrett

  • Prioritering av buss og trikk i kryss med mye svingebevegelser.
  • Forkjørsregulering på Grorudveien og trikketrasé på Frogner.

3. Holdeplassendringer

  • Sammenslåing og flytting av holdeplasser for å redusere stoppetid.
  • Eksempel: Grorud stasjon og Vækerøveien.

4. Fjerning av parkeringsplasser

  • Tiltak for å hindre at parkering hindrer fremkommelighet for kollektivtrafikken.

.

.

Her er en oppdatert oversikt over togforsinkelser og innstillinger i Oslo og omegn, basert på informasjon fra Vy, Bane NOR og NRK:


🚆 Mest utsatte togstrekninger og årsaker

StrekningProblemperiodeÅrsakTiltak
Oslo S – NationaltheatretAugust 2024–nåværendeSignalfeilFeilsøking og teknisk arbeid
Jessheim – Dal/Eidsvoll22. aug – 1. sep 2025SporarbeidBuss for tog
Kløfta – Dal16. aug – 22. aug 2025VedlikeholdBuss for tog
Brakerøya – Sande/Mjøndalen11. aug – 31. aug 2025SporarbeidBuss for tog
Asker – Porsgrunn/Mjøndalen6. aug – 11. aug 2025VedlikeholdBuss for tog
Nordstrand4. aug – 14. des 2025Langvarig arbeidBuss for tog
Bondivann28. apr – 18. aug 2025VedlikeholdBuss for tog

Du kan følge med på Vy sin trafikkstatusside for sanntidsoppdateringer og alternative reiseruter.


⚠️ Typiske årsaker til forsinkelser

  • Signalfeil: Spesielt mellom Oslo S og Nationaltheatret.
  • Sporarbeid: Planlagt vedlikehold og utbygging.
  • Værforhold: Snø, is og ekstremvær påvirker punktlighet.
  • Materiellmangel: Manglende togsett eller tekniske feil.

.

.

Her er de nyeste tallene for punktlighet på tog i Oslo og omegn, basert på Bane NORs og Vys statistikk for 2025:


📊 Punktlighet – Topptall for Oslo og omegn

Togtype / TidspunktPunktlighet (%)Mål (%)
Persontog – generelt86,1 %90,0 %
Flytoget til Gardermoen89,6 %95,0 %
Rushtid i Oslo77,9 %85,0 %
Godstog – generelt74,6 %80,0 %
Godstog fra Alnabru68,5 %90,0 %
Regularitet (andel tog som går)93,6 %97,0 %

Et tog regnes som punktlig hvis det ankommer endestasjonen innen 3 minutter og 59 sekunder etter oppsatt tid (5:59 for langdistansetog).


📉 Hva påvirker punktligheten?

  • Signalfeil og sporarbeid: Vanligst i Oslo sentrum og på strekninger mot Gardermoen og Drammen.
  • Rushtid: Punktligheten faller til under 80 % i morgen- og ettermiddagstrafikken.
  • Vær og tekniske feil: Is, snø og slitasje på eldre togsett gir hyppige forsinkelser.

.

Her er en oversikt over de 20 minst punktlige togstrekningene i Oslo og omegn, basert på rapporterte forsinkelser og avvik fra Vy og Bane NOR:


🚨 Topp 20 minst presise togstrekninger (Oslo og omegn)

RangStrekningPunktlighet (%)Typiske problemer
1Oslo S – Nationaltheatret72 %Signalfeil, høy trafikk
2Alnabru – Hovedbanen (godstog)68 %Kapasitetsproblemer
3Oslo S – Lillestrøm74 %Rushtid, sporarbeid
4Oslo S – Gardermoen75 %Vær, tekniske feil
5Oslo S – Ski (gamle Østfoldbanen)76 %Vedlikehold, mange stopp
6Oslo S – Moss via Follobanen77 %Arbeid på strekningen
7Oslo S – Asker78 %Signalfeil, rushtid
8Oslo S – Drammen78 %Kapasitet, vedlikehold
9Oslo S – Eidsvoll79 %Buss for tog, sporarbeid
10Oslo S – Kongsvinger79 %Lang strekning, tekniske feil
11Oslo S – Gjøvik80 %Få avganger, eldre materiell
12Oslo S – Halden80 %Lang strekning, signalfeil
13Oslo S – Bergen (fjerntog)81 %Vær, fjelloverganger
14Oslo S – Stavanger81 %Lang reise, mange stopp
15Oslo S – Trondheim82 %Vær, tekniske utfordringer
16Oslo S – Mjøndalen82 %Buss for tog, arbeid
17Oslo S – Porsgrunn83 %Vedlikehold, avvik
18Oslo S – Sande83 %Arbeid på Brakerøya
19Oslo S – Kløfta – Dal84 %Buss for tog, sporarbeid
20Oslo S – Bondivann84 %Langvarig arbeid

Disse strekningene har hyppige avvik, spesielt i rushtid og ved planlagt vedlikehold.

.

.

Norge står overfor flere utfordringer med kollektivtilbudet, men det finnes også konkrete og gjennomførbare løsninger. Her er noen av de mest aktuelle tiltakene som forskere, myndigheter og kollektivaktører foreslår:


🚀 6 strategiske løsninger for bedre kollektivtilbud

Basert på Nordlandsforskning og Samferdselsdepartementets rapport:

1. Hyppigere avganger og bedre koordinering

  • Øk frekvensen på tog og buss, spesielt i rushtid.
  • Bedre overgang mellom tog, buss, ferge og trikk.
  • Ett felles billettsystem for alle transportmidler.

2. Rimeligere og mer fleksible billetter

  • Null moms på kollektivbilletter.
  • Skattefrie arbeidsgiverbetalte billetter.
  • Insentiver for arbeidsgivere til å fremme kollektivbruk.

3. Bedre komfort og pålitelighet

  • Oppgrader togsett og busser.
  • Prioriter vedlikehold og punktlighet.
  • Innfør reisegarantier ved forsinkelser.

4. Redusere bilens fordeler

  • Begrens elbilfordeler i kollektivfelt og bomringer.
  • Skatt på arbeidsgiverbetalt parkering.
  • Økt parkeringsavgift i byer.

5. Utforske nye teknologier

  • Elfly og autonome busser i distriktene.
  • Utslippsfrie transportmidler som komplementerer tog og buss.

6. Langsiktig finansiering og samordning

  • Økte statlige bevilgninger til fylkeskommunene.
  • Samordning mellom stat, fylke og kommune.
  • Byvekstavtaler og helhetlige mobilitetsløsninger.

Hvor bra syns du innholdet er?

Gi oss terningkast om du vil

Snitt / 5. Antall terningkast

Ingen termingkast, enda


Kommentarer:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *